Jak tworzone są wyniki wyszukiwania w Google?

W obecnych czasach nauczyliśmy się niemal bez zastanowienia ufać podpowiedziom Google’a. Gdy czegoś potrzebujemy, wpisujemy w wyszukiwarkę daną frazę i w przeciągu czasu krótszego, niż ten potrzebny na wzięcie głębokiego oddechu, wyszukiwarka zwraca nam odpowiedzi do naszego zapytania w postaci odnośników do konkretnych stron.

W jaki jednak sposób przeglądarka decyduje o tym, które strony nam pokazać na szczycie pierwszej strony, a jakie w połowie strony sześćdziesiątej? Wszystko to zasługa pozycjonowania.

Powiemy sobie dzisiaj w skrócie o tym, jak działa, jakie korzyści płyną dla posiadaczy stron, które wyświetlają się na początku listy wyszukiwania, i jak osiągnąć szczyt pierwszej strony w wyszukiwarce.

pozycjonowanie

W skrócie (a nawet kilku skrótach) o pozycjonowaniu.

Na samym początku procesu zawsze jest użytkownik. Wpisuje on ciąg znaków w wyszukiwarkę i każe jej przeszukać internet w poszukiwaniu najbardziej dopasowanych wyników. Po chwili ukazuje się jego oczom SERP – czyli strona zawierająca wyniki wyszukiwania.

Najczęściej kilka pierwszych linków, czyli odnośników do innych stron, na szczycie listy to linki sponsorowane – czyli takie, za które ktoś zapłacił, by wyświetlały się na górze wyszukiwania, gdy ktoś wpisze konkretną frazę.

Poniżej znajdują się linki, które swoją pozycję na górze listy w pewien sposób wypracowały. Są to tak zwane wyniki organiczne. Oznacza to, że są one bardzo atrakcyjne dla wyszukiwarki, która decyduje się wyświetlić je na górze strony, tuż pod linkami sponsorowanymi.

Żeby się tam znaleźć osoby odpowiedzialne za SEO, czyli optymalizację dla wyszukiwarek internetowych (Search Engine Optimization), udoskonalały konkretną witrynę w ten sposób, by dana strona została najlepiej oceniona przez algorytmy wyszukiwarki.

Mówiąc kolokwialnie; tak tworzyły daną stronę, by ta bardziej się ‘podobała’ wyszukiwarce od innych, konkurencyjnych stron. Ogół działań marketingowych w wyszukiwarkach określamy skrótem SEM, od angielskich słów Search Engine Marketing.

Po co to wszystko?

Właściciele sklepów, firm usługowych i marek osobistych mają dobry powód, by walczyć o jak najlepszą pozycję w wyszukiwarkach. Przeprowadzone badania dowiodły, że przytłaczająca większość użytkowników nie sprawdza wyników wyszukiwania z innej strony, niż pierwsza, zaś na pierwszej stronie zdecydowana większość użytkowników wybiera pierwsze linki.

Do drugiej strony dociera kilka procent użytkowników, zaś trzecia strona jest już niemal zapomniana. Dlatego, jeśli prowadzicie działalność i jeszcze nie zainteresowaliście się tematem SEM i pozycjonowania, to najwyższa pora nadrobić zaległości!